CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, December 28, 2009

Bermain dengan Fondant ..

Jumaat lepas.. aku tak gi mana2 kan.. lepas jog pepagi tu ngan aimy n Mr Hubby..~aku tolak stroller aimy aja.. hehe aku pon pk2 la aku aku nak buat arini.. hehe ahaaaaa dapat idea.. aku nk guna fondant yang aku beli aritu nk try n error buat fancy cookies.. so aku pon mula la buat biskutnya dulu.. resepi aku amik dr nanee hamid. Thanx to nanee sbb share resepi kat blog dia.. actually resepi asal dari allrecipes.com. apa yang aku suka pasal cookies nih dia tak guna telur dan rasanya lemak2 gitu. dijamin best..
Lepas aku uli tepung untuk biskut... aku cetak la guna segala mak nenek acuan yang aku ada .. yang dah nak jadik tukun dalam laci bilik masak aku.. lepas tu aku uli lak fondant yang raedy made tu.. buh la kaler yang aku suka.. ~orange , purple, pink & putih (warna asal). lenguh gak la aku menguli fondant tu.. agaknya mcm mana la kalau aku buat sendiri.. sure lagi penat.. patut la kek fondant mahal org jual ek.. untuk pengetahuan u all.. fondant nih manis la pasal guna ising sugar.. so biskut tu aku kurangkan gulanya.. so rasa manis tu akan blend la.. yang penting fondant itu sedap..
Macam biasa la kalau kat rumah, aimy ngan Mr Hubby la yang utama kena hadap bahan eksperimen aku.. hehe.. kalau kat opis lak.. guru2 IT la sapa lagi.. so aku packing la elok2 untuk bagi diaorg... n kalau ada lebih lagi baru aku sedekah kat masjid.. tapi kalau elok aja aku bg org kalau tak.. aku bg tong sampah aja makan .. hehe

cookies yang menunggu giliran untuk di bakar


variety design of fancy cookies with pink and purple theme
nih ada white and orange theme

ni cookies yang dah siap packing untuk bagi kawan2 kat opis



yang nih aku buat untuk adik aku.. satu jek spesial for her birthday.. aku buat ada batang.. hehe thanx to kak suzi sebab ajar cemana nk buh batang kat cookies ni


*** untuk adik : Happy besday dari kami bertiga.. semoga pjg umur murah rezeki.. diberkati.. berjaya dalam kerjaya.. dan jadi guru yang mabelessss.. haha

ok la kot la kalau korang berminat nak buat cookies ni.. ni resepinya yang senang bangat itu..
COOKIES SEMPOI
Bahan :
2 cwn pure butter ( aku guna majerin aja)
1 cwn gula perang ( aku guna 3/4 sbb nk letak fondant)
4 1/2 cwn tepung
Cara-caranya:
  1. Pukul butter+brown sugar sampai berkrim
  2. letak tepung sket demi sket. Kacau sebati. agak2 boleh diterap la.. kalau nk terap kalau nk potong aja.. ok kot lembik2 sikit
  3. Bakar pada 165c selama 20-25min

resepi ni mudah aja nak buat.. kalau tak nak letak fondant makan gitu aja pon sodapp.. aku bakar guna api atas bawah suhu 120 -140C .. ikut oven masing2 la


4 comments:

  1. thanx..terharu smpai xsggup nk mkn

    ReplyDelete
  2. ketua geng..from UK...heheJanuary 3, 2010 at 1:43 AM

    comelnya cookies ko..benda alah fondant tu cam icing ke apa? mana nak beli fondant tu??

    ReplyDelete
  3. ala kat kedai bakery ada jual..nk buat sendiri malas laa.. mcm leceh aja.. nk uli2 tu pon leceh.. haha

    ReplyDelete