CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, December 14, 2009

???

kalau kawan2 atau org terdekat aku susah hati aku cuba tolong, gembirakan diaorang.. motivate... tapi bila aku tension ke marah ke sedih ke susah hati ke... aku lebih suka diam..(~kecuali masalah kat opis.. aku lantang jek bersuara.. haha) cakap dalam hati sorang2.... menangis dalam bilik air (poyo tul).. malas nk citer.. sbb orang susah nk paham aku.. nape susah sangat org nk paham aku ek?? complicated sangat agaknya aku nih.. aahh lantak laa.. skang nih biarlah aku jadik selfish asalkan diri aku terjaga.. kalau bukan aku sapa lagi kan nk jaga.. hehe

Monday, December 7, 2009

Chocolate Mania

Perghh tajuk punya lah gempak.. poyo jek.. ok la nih nk citer projek aku ngan kak ngah sabtu lepas.. sebenarnya lama dah plan benda nih sebab aku interested sangat nk belajar.. so ajak la kak ngah untuk menemani ku (tapi bayo sendiri2 la hehe). kami ke seri kembangan la untuk belajar buat coklat sendiri kat rumah... hah nih bukan coklat masak tu yer.. nih coklat setanding cadbury tau rasanya.. hehe.. bagi penggemar coklat la.. sapa yg jarang makan coklat tak dapat la nk bezakan.. hehe. kul 9 pagi gi belajar aku drive sendiri tapi Mr Hubby yg lead kami la.. ye la aku bab2 ingat jalan nih kan selalu fail. Mr Hubby tak leh aaik sebab dia kena gi opis lak ada keje.. pekerja cemerlang bulan nih la katakan.. huhu.

Sesampai jek umah cikgu kami Fit dari rama-rama chocolate. Biasanya short course nih bernilai RM250 jek pastu dapat nota, kotak ngan mould free ( segala peralatan dan bahan disediakan aku bawak badan , duit ngan apron aja.. hehe. ~ kalau tak bawak duit kang nk bayo cemana lak kan.. )... so aku grab aja la.. asalnya nk gi dengan yati (kawan aku) tapi dia banyak hal pulak maklum lah org baru kawen kan.. so aku tak menoleh ke belakang lagi pasal ari2 asyik mimpi buat coklat sendiri... (haha sengal jek kan).. so aku gi gak belajar dulu dengan janjinya belajar cupcake nnt aku gi ngan dia.. hehe.

Sampai umah cikgu, kami belajar teori dulu sikit.. masa nih baru la tahu kategori coklat.. nk tahu kualiti coklat.. mana yang best.. mana yg kureng sikit.. hehe mcm2 aa. Memula kami diajar buat inti dulu aku buat yang mint kak ngah buat stobery (tak abis2 kata best inti dia.. padahal akunya mint lagiiiiiii sedap.. haha ~sebenonya coklat tu yang dah sedap. Lepas tu cikgu ajar kami buat tempering (haaa sebenarnya nih la teknik penting.. tak leh la citer kat blog nih kang cikgu marah pulak.. sapa2 nk tahu kena masuk kelas cikgu atau kelas aku.. (yang ntah bila akan diwujudkan.. haha). so coklat pertama yg kami buat adalah praline (inti stobery, oren, mint, durian ~nih aku tak buat pasal tak minat, ngan mocha ke cappucino ntah dah lupa lak.. hehe..) rupanya buat coklat nih ada main ketuk2 macam menukang.. hehe.. memekak la aku ngan kak ngah kat umah cikgu... pastu gelak2.. Kejap2 amik kamera bergambo.. mana la nk siap cepat.. hehe belum mula kelas dah bergambo..maaf ye fit kami nih memang happy go lucky orang nya.


ok gambar kat bawah nih proses2 kami membuat coklat..


Lepas buat coklat praline.. buat lak coklat inti badam dan hazelnut.. pastu teknik yang aku tunggu2 iaitu membuat oreo choc.. (comey kalau buat goodies) pastu buat cluster (akan aku jual raya nnt.. so tunggu kemunculannya.. haha) dan truffle. lepas tu kami berenti makan jap.. aku ingatkan lepas kelas baru nk makan .. rupanya cikgu dah sediakan makanan sekali katanya yuran tu termasuk jamuan ringan.. tapi kami makan nasi kerabu (berat gak tu.. dan menambahkan berat badan kami.. huhu).


aku bergaya dengan oreo choc hasil tangan aku ngan kak ngah


Lepas lunch tak sabo2 terus sambung.. kali nih cikgu ajar buat coklat marble.. lollichoc ngan coklat bear (yg kiut miut itu) guna coklat compound dr jenama yang juga terkenal. bukan main beriya kami buat design.. memula rajin la.. lelama aku buh coklat aja semua.. hehe.. tapi rasa puas hati sangat la tengok hasil kerja sendiri kan.


kak ngah yg bertungkus lumus buat coklat.. haha sampai sakit2 lengan


yang bestnya tentang kelas nih.. kami diajar lebih kepada praktikal.. dan fit tak lokek ilmu semuanya di ajar.. diberitahu.. rezeki masing2 katanya.. semoga perniagaannya lebih maju lepas ni.. lepas siap coklat yang kami buat kami ajar gak cara packaging yang sesuai untuk coklat yang kami buat.. ni ikut creativity memasing la kan.


nih la bentuk2 lollichoc kami... yang nenas tu dah penat la tu jadik compang camping..



ni la hasil coklat yang kami dah buat.. dah tinggal beberapa ketul jek kat umah..



lebih kurang dalam kul 3.30 aku siap la belajo.. borak2 jap.. amik tips lagi pastu gambo lagiii ngan cikgu.. apa yang kami bawak balik setiap SEORANG ??? kekekek.. mesti la korang nk tahu kan.. yang nih FREE

  1. mestilah Nota
  2. semua coklat yang kitaorg buat la.. termasuk lollichoc tu aku rasa lebih 50 bijik la
  3. inti mint ngan stobery (cikgu bermurah hati bg bawak balik leh buat kat umah)
  4. 1 kotak coklat yang leh masuk 9 pcs
  5. 1 kotak untuk oreo choc
  6. 1 mould pilihan kitaorg.. (aku amik rose, kak ngah amik kipas.. )
  7. coklat - yg aku beli ngan cikgu (puas aku pujuk fit.. hehe sbb tu stok untuk order dia bulan nih)


aku dan cikgu (Fit) lepas abis kelas.. apron tak bukak lagi tu.. hehe


Balik2 aja rumah semua org excited nk test la coklat2 kami.. hehe Aimy pon tak ketinggalan gak.. menangis2 nk gak.. so sbb coklat baik untuk membentuk otak budak so aku bagi la gak.. hehe comot2 makan.. tapi aku memang rasa berbaloi2 la gi belajar nih. Lepas nih leh la jadikan hasil tangan aku nih sebagai hadiah exclusive untuk majlis2 tertentu.. so nantikan.. haha (ye ye ol aja aku ni)

sekian saja lah kisah setengah hari aku, kak ngah dan coklat... tadi MIL aku call dia kata kawan dia nk tempah untuk majlis besday anak dia.. (actually MIL aku dtg umah semalam dan membawa blk sebahagian hasil tangan aku.. nk promo rupanya..) mcm kelako la pulak.. tapi betul la kata cikgu aku.. lepas belajo nih mmg dah boleh terus buat jual.. hehe cume bersedia kah aku?? gogo chaiyuukk..

Friday, December 4, 2009

Trip to Terengganu ~ Part 4 (Last Episode)

Hujan turun kejap lebat kejap renyai2 kejap lagi sedang2.. hehe.. lepas bfast nasi goreng kul 8.30pg(chef yang sama), kami pon bersiap barang untuk balik.. hati risau gak nih.. tapi dalam risau2 tu pegiii gak beli kopok losong dah dekat kan.. sempat lagi bergambo sakan kat sana.. hehe.. mcm pelancong asing aja.. ye la kira asing la kan.. bukan ari2 gi sana . sementara tunggu adik tu bungkus kopok losong sempat lagi posing.. banyak gak la.. hehe tapi kira promosi la gak kat kedai nih kan.. aku beli kat kedai adik beradik & adnan.. sebab nih atas suggestion org kat homestay tu gak.. lagipun kedai nih memang ramai giler orang kena Q lagi.. dalam hujan2 tu layan la gambar2 model tak berbayar nih kat kedai kopok losong.. hahahha.

gambar kami bertiga tu kat depan homestay masa nk kua.. yang lain kat kopok losongeh uda.. nape ko asyik gambo mcm tu aja tangan ek.. heheheh
Lepas beli kopok.. terus gi ke pasar payang.. hujan masih tak segan2 untuk turun.. masa tu jam menunjukkan kul 10 pg.. kat pasar payang meronda2 lagi.. pasar payang lebih besar sikit dr pasar siti khadijah... lagi banyak pilihan cumenya rega dia kena pandai tawar la.. ko bayangkan la sutera yang rega dala 150-200 diletaknya tag 480 maunya aku nk masuk kedai tu... haha mahal sehhh tapi dia kata leh kurang 200.. hehe klako gak.. letak rega sampai 480 leh bg diskaun sampai lebih 50% hebat2... tapi aku lagi hebat sebab tak beli.. hahahah tak kuasa aah. Tapi kan aku geram giler sebab tgk baju blouse kain t-shirt yang aku beli kat Internet ada gak jual kat situ.. dan yang bestnya dengan rega yang jauh..jauh... jauhh lagi murah dr yang aku beli.. RM 18 Jekkk.. nk tahu rega aku beli online kat internet RM 42.. perghh kena sound aku ngan mak aku.. ~hah suka sangat beli online.. ok la takpe pasni aku beli baju aimy jek la.. hehe. Kat pasar payang sempat lagi gambo2.. hehe

keluar dari pasar payang dah nak dekat kul 1... kami teruskan perjalanan.. nampak polis dah bawak2 bot dah.. heheh dah mula cuak dah nih.. msg2 kawan aku hehe dia kat rantau pjg baru nk gi pasar payang.. hehe dalam ati kata.. oo kira aku selamat lagi la.. pasal dia lagi jauh.. hahha psikologi je tu. sepanjang jalan tu hujan je sang mentari langsung tak menunjukkan mukanya... mujur la aku dah siapkan bubur aimy 2 bekas untuk makan dalam keta.. kami tak makan takpe.. tapi aimy kena makan la.. sian dia.
Ada hati lagi nk singgah marang beli satar.. hehe masa tu satar baru jek nk bakar tunggu lagi.. last2 satar tak bape garing .. tak mcm beli masa kami datang sabtu lepas.. tu la bekalan makanan sehingga sampai ke port seterusnya... singgah kat peronas jek untuk buang air.. beratur punya lah panjang last2 uda kata long masuk jek toilet laki nih saya jaga kat luo.. haha dengan muka tak bersalah aku masukk aja.. nasib laa.. dah pompuan beratur panjang..
laluan smooth jek sehinggalah aku sampai lepas paka nk masuk bandar kemaman/chukai jem sejam tak gerak2 .. nk masuk petronas kat depan yg 1km tu pun sakit.. sampai petronas tu kami solat2 dulu ..suraunya dah la campur kecik lak tu.. nasib bawak telekung n kami anak beranak jek solat terus dalam tu.. yang lain mcm takut2 nk masuk pasal campo laki pompuan.. beratur kat toilet nih lagiiiiiiiiiiiiiiiiii la panjang... idea aku ngan adik nk masuk toilet laki kurang berjaya kali nih.. haha memula sorang akak tu dh masuk ok la.. pastu sementara tunggu dia kua.. makk aiihh berderet laki2 beratur lak.. hahahahhahahah masa tu laki aku suh beratur gak sekali.. ahhh malas la aku... tahan jek la.. hehe.
dipendekkan citer.... tokeh petronas bgtahu jalan shortcut yang leh save 1.5 Km la dr jem tu.. jem tu sebab jembatan rosak.. sabo jek la.. lepas tu ok jek trafik.. kitaorg berenti kat kedai makan tepi jalan kat cherating sebab dah kebulor last makan nasi goreng pagi tadi kul 8.30.. takut banjir nya pasal.. kalau boleh nk kua dr terengganu seawal yg mungkin.. hehe.. makan kat sini kami sungguh berselera sekali.. sbb lapar la agaknya.. ntah apa nama kedainya.. nih la destinasi makan2 terakhir kami sepanjang trip tu. lepas makan terus masuk hway LPT. sampai ke bangi kul 1 pagi... family aku bertolak balik ke simpang renggam kul 6.30 pagi..

berita hari nih yang aku dengar keadaan banjir di Terengganu semakin buruk.. Alhamdulillah perjalanan kami sekeluarga dilindungi.. kalau tak, tak tahu la macam mana.. kalau la aku balik selasa memang terperangkap la jawabnya. sekian saja la citer percutian sambil menyelam kami nih hehe.

Trip to Terengganu ~ Part 3

emm semua mesti tertunggu2 kan trip kami part 3.. haha.. ada ke yang tunggu... gasak la.. Lepas kami bersoping kat pasar siti khadijah kami pon balik la kan.. masa tu cuaca baik lagi.. ok jek.. dr kota bharu tu nk ke KT perghh jauh gak.. hehe mcm aku nk balik kampung aku la.. bangi - simpang.. hehe nih anggaran aja pasal aku kejap2 tak sedo yang aku telah membuta.. hahhaha. pemandangan waktu malam kat area KT menarik la jugak.. ada la amik gambo sikit2..tapi sebab perut keroncong giler.. semuanya jadik suam2 kuku aja.(ambik gambo lebih kurang aja). korang bayangkan la kami makan last sekali kul 12 lebih kat umah kawan aku yang kawen tu la.. makan benda2 lain tu ada la.. yang berat maksud aku.. aihhh tak paham2. aku takut gak nk makan sebarang2 nih pasal wabak taun kan.. pastu kepialu lagi.. so semua tahan lapar untuk aktiviti yang lebih menyeronokan malam nih.. hehe apa kah itu?? sila baca en3 ni sampai abis ok.

Jangan korang pelik pulak... nape gambo lebih kurang sama jek kan.. pasal agaknya time nih aku baru terbangun kot.. & maybe pemandangan sebelum nih kabur aja.. haha


ok sampai la ke acara yang ditunggu2... Malam BBQ.. haha. actually aku ngan Mr Hubby dah plan b4 kami gi sini lagi sebab nk buatkan trip kami nih lebih exciting sikit.. tak de lah datang semata nk gi majlis kawen & soping..soping..soping jek.. so ada la aktiviti yang mengeratkan kekeluargaan.. hehe. Sampai jek kat homestay sementara tunggu Mr Hubby mandi n hidupkan bara, aku ngan kak ngah mula lah sinsing lengan (betul ke istilah n ejaan aku nih) ~mak kalau baca sila betulkan ye.. haha. aku terus keluarkan ayam yang dah diperap sebelum kua umah pagi tadi... siang ikan n udang yang dibeli kat pasar siti khadijah jauh tuuuu. satu keta lagi sempat menyinggah ke mydin.. (kat KT ada 2 je pasaraya mydin ngan giant.. Giant tu pulak idup segan mati tak mau.. hehe) diaorg gi membeli kambing slice, sosej dan beberapa barang yang dirancang & tak dirancang.. biasa laa mencapai apa yg nampak.

service tuan umah homestay nih memang tip top ... cakap jek.. cepat aja dia respon.. aku balik2 umah aja dia dah siapkan tempat BBQ dengan kipas.. siap dengan 2 beg arang.. fire starter skali.. kira memang mudahkan keje kami la kan.. gambar kat bawah nih sebelum sesi BBQ bermula


bila semua dah ada kat rumah dan Mr Hubby dah hidupkan api... apa lagi diaorg (Mr Hubby & Uda) panggang la segala mak nenek yang telah disiapkan tadi... aku siapkan pencicah.. satu kicap (resepi MIL aku) satu lagi budu.. abis sebotol aku curah.. mana aku tahu aku ingat mcm air asam buatnya.. hahaha sengal. tapi kira abis la gak sampai esok pagi.. hehe. dalam gambo2 nih si comel aimy tidak beraksi pasal dia sedang lena diulit mimpi dan bangun bila kami dh nk mula makan.. hehe tapi tak leh kua join sebab malam dan dia tu masih bawah umur :) . tunggu besar sikit ye sayang...

antara menu2 yang disediakan... nasi putih pon ada tapi korang tak terliur lak nnt.. huhu

nih aku yang kira org kuat gak interframe jap konon2 membakar


mak baru nk makan sebab tadi jaga si aimy.. nih aku take over lak jaga anak aku.. hehe

malam kami berakhir dengan meriah.. perut pon kenyang kan.. so tido la dengan lena sekali.. tapi dalam kul 4 pg terbangun.. hujan turun mak aiihhhh lebat nya.. berdebo2 dah nih.. dalam hati berdoa aja.. Ya Allah selamatkan la kami balik... jangan la banjir dulu... esoknya kami nk balik dah.. emm apa aktiviti esok?? hehe tunggu jap lagi part 4 akan menyusul

Thursday, December 3, 2009

Trip to Terengganu ~ Part 2

Lepas merehatkan diri setelah melalui perjalanan yang panjang.. pepagi ahad tu aku bangun ngan Mr Hubby masak nasi goreng paprik (Mr Hubby yang masak) aku pembantu chef aja.. kul 9.30 kami bertolak ke masjid kristal.. nk gak tgk apa yang gah sangat tu.. masjid kristal tu dekat dengan taman tamadun islam.. ada la banyak replika2 masjid dr seluruh dunia.. ada ke orang nk gi tgk?? (sebab kena bayar) hehe.. aku sbb nk cepat gi amik2 gambo jek kat masjid kristal.. sbb nk rushing gi majlis kawen kawan aku kat Besut..

nih gambar2 kami beraksi di depan masjid.. Ya Ampunnnn.. hehe
Daripada masjid kristal aku ngan family aku terus menghala ke besut sebab dh janji ngan iszan n el.. lama giler tak jumpa diaorg.. last aku jumpa azi n iszan masa kawen aku la.. hehe. malangnya hanya mereka berdua aja yg kelihatan yg lain tak tahu mana ghaibnya.. hehe.. ke si EL tak jemput.. hahah . Sampai umah el terus jumpa pengantin.. jejak kasih jap ngan member2 aku pastu makan dengan bestnya sebab lauknya sedap + aku pon lapo.. hehe..
nih la kawan aku masa degree yang terakhir menamatkan zaman bujangnya.. Selamat pengantin baru semoga tabah melayari bahtera rumahtangga yang tak sepi dari dipukul gelombang... hahahha cewaahhh lama tak mengarang nih.. hehe





kami bertiga dengan anak masing2... dengan anak aku yang paling tak leh dok diam .. abis diusiknya tudung pengantin.. aimy.. aimy

dah habis makan n jumpa pengantin kami melepaskan hajat hajat ayah aku sebenonya nk ke kelantan.. gi pasar siti khadijah la.. soping tak abih2.. kat sana sory tak bergambar ek.. kusut aku ngan aimy tido lagi.. ngan sesak lagi sekali ada pulak jumpa student.. haha student aku di mana2.. kul 4 petang baru bertolak balik dr kelantan ke homestay aku kat KT.. mak aiih jauh betul.. lepas tu ada lagi aktiviti kami malam tu... nak tahu apa?? tunggu aa part 3 nnt..

Wednesday, December 2, 2009

Trip to Terengganu ~ Part 1

Lepas raya aidiladha pepagi sabtu kami berangkat ke Terengganu darul iman... actually kami g sana tu sbb nak attend majlis perkahwinan one of my fren masa degree dulu.. Nor khalida atau nama glamernya El.. memula tu cuak gak la nk gi sbb banjir oh banjir nih.. takut la apa2 jadik kan.. tapi maybe Tuhan memang izinkan kami ke sana... jumaat tu cuaca sangat baik dan tak hujan dah.. so kami decide untuk gi la jugak..

pepagi sabtu kul 7.30 (janji melayu) kami pun bertolak menaiki kereta (kalau tolak jek tak sampai lak kang.. hahhaha) siap bawak bekal segala nih.. sebab takut wabak taun kan.. so kami singgah kat teluk cempedak untuk makan dengan lahabnya tak sabonya. hajat di hati nk gi makan tepi laut tu sekali mcm payah aja nk angkat brg berkoyan2 lagi ngan nk cari paking lagi ngan nk carik port baiiiikkkkk punya.. last2 Mr Hubby terus berenti kat tepi tempat tunggu bas yang memang takde orang... kami pon makan dengan gumbiranya.. sehinggalah diganggu oleh monyet2 comel yang nk makanan kami... aku apa lagi melompat la membawa anak aku... hahah bukan penakut cume jaga keselamatan diri & anak aku.. tu aja.. hehe

aimy gumbira dapat kua dr keta.. haha

ni la menu kami yang menyelerakan.. rendang daging.. ayam goreng rempah.. sup bebola daging.. ikan masin cik milah melako dan serunding daging makcik... nyummm nyumm


diaorang nih la yang makan dulu.. tak agak2

kami teruskan la perjalanan yang tak sampai2 tu jauh untuk ke homestay yang aku dh booked kat kuala terengganu. Homestay Losong siakap namanya.. rumah 2 tingkat berkembar.. tapi aku amik sebuah umah aja la.. sebelah lagi ada org lain sewa .. sampai umah kemas2 barang tunggu adik2 aku ngan Mr Hubby gi membeli belah barang dapur untuk main masak2 sepanjang kat situ kan.. last2 malam tu makan megi kari jek.. tapi best la kan sbb aku yg masak.. hahah.

diperkarangan homestay losong siakap

ok entry trip ke Terengganu part 2 akan menyusul lak lepas nih.

Aidiladha

Tahun nih aku sambut raya aildiladha di kampung aku kat simpang renggam.. baru lah nak amik gambar family.. tak gi studio pon sbb ada sekali amik gambar kat studio hasilnya hampagas betul..mcm aku jek yg amik.. sengall tul kedai tu.. masa nk bergambar nih aimy baru jek bangun tido.. so dia serius aja la.. ok layan la gambar raya family ku yang memang gedikz bila bergambo.. haha

three of us

one big family.. haha


candid sementara aimy tido



pose ntah apa2