CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, December 21, 2009

Hasil kerja tangan ku & adik2

ok atas permintaan ketua geng.. ( mcm geng samseng aja ek.. haha) aku tepek la gak gambo aku wat coklat2 aritu.. so ni lah aktiviti yang dah selamat aku buat dengan coklat nih..
  1. Coklat2 yang kawan MIL aku tempah untuk besday anak dia.. 6 btg lollichoc bear + 2 kotak coklat yg 9 pcs. aku bg extra lollichoc bear ntah bape tak ingat.
  2. Coklat yang student aku sharifah tempah untuk dia makan2 20 bijik bentuk love stobery ganache (10 dark choc + 10 white choc) - aku bg extra 1 lollichoc + 5 bijik praline mint ganache
  3. Coklat2 untuk bebudak kat kampung ( tu yg keluar coklat lembu, mickey mouse semua tu)

  4. Oreo Cheese Truffle.. nih aku carik resepi kat internet.. aku suka cheese kan.. so carik la something yang leh related kat ngan choc. haha rasanya memang aku suka walaupun rupanya tak bape comel.. haha
  5. Buat coklat untuk hantaran tunang bagi kat sepupu Mr Hubby Kak Linda yang tunang Ahad lepas.. aku buatkan 35 biji assorted choc dengan bekas hantaran yang ber 'riben'

  6. last sekali projek aku ialah sabtu lepas... buat marshmallow choc.. marsmallow nih halal tau.. payah nk carik.. tapi kalau berminat leh bgtahu aku ok. sedap tau marsmallow choc nih .. yummy yummy

di harap ko puas hati ye kak..

senarai menunggu lak (ntah bila laa aku nk buat ni) :

  1. Kawan MIL aku oder lagi untuk besday anak dia lagi sorang.. benda yang sama dengan sebelumnya.
  2. Student aku sharifah kata pon nk oder lagi.. haha hubby dia kata best.. tak tahu la.. dia nk amik hati aku kot. haha

Demam

Jumaat lepas aimy demam lak kejap.. nape aku kata kejap sebab demam pagi tu kul 2 aku bawak gi klinik.. ingatkan nk terus balik .. aku ngan Mr Hubby gi makan jap kat cempaka rimba pastu ingat nk balik.. sekali aku tgk aimy mcm dah ok jek energetik jek memain.. so terus jek la bawak gi tesco beli brg sikit.. agaknya anak aku dh boring gi school balik umah.. hehe dia nk environment yang lain... balik tu aku bg makan ubat gak la.. tapi dia dah aktif balik Alhamdulillah.


gambar My Hubby ngan aimy yg tak macam org demam
lepas dari kejadian itu.. aimy dah mcm nk berjalan.. yeaaaa ibu sukaaa.. dia dah leh berdiri kejap2 hehe pastu gigi bawah pon dah nk kua.. dah rasa tajam dah.. hehe tak sabar nk gi soping ngan aimy.. so tak yah dukung lagi.. erk.. tapi kena kejar la pulak.. haha kurus sikit aku.

Semester dah bermula...

so bila semester dah mula otak pon jadik serabut.. pemandangan jadik berpinar2 sebab ramai org dah kat fakulti dan yang paling tak best ... parking pon sentiasa penuh... huhu tak sukaaa

Thursday, December 17, 2009

Cheese... yummy yummy

Semalam mood aku baik sikit.. balik keje terus aja prepare barang2 buat carrot cheese cake .. bukan apa , cheese dalam peti tu dah meronta2 agaknya untuk dikeluarkan.. lemas dok dalam fridge sbb asyik tangguh aja projeknya... so lepas amik aimy.. aku parut la lobak..(nih la part yg aku paling benci malas nk buat kalau bako kek ni..) kedua malas nak asingkan telur putih and kuning.. hehe tapi bab makan memang cukup suka.. kalaulah ada sapa2 yg sudi buat 2 perkara nih untuk aku.. leh la aku buat kek nih ari2. hehe (dulu adik ada senang sikit.. ~ aku terasa kehilangan ko dik... haha ayat poyoss). sambil aku buat kek aku upah aimy biskut milna.. dok diam aja dia makan biskut tu dalam walker..
lepas dah berperang kat dapur tu akhirnya siap gak la bancuhannya.. sekali tergatal lak nk try buat cupcake sbb semalam gi soping barang kek ngan ina.. terrrrrrrrbeli alat untuk buat deco.. tapi tak best la.. susah nk guna.. hehe (sebenonya aku yg tak reti.. tapi tak pe usaha lagi). aku buat la 5 bijik cupcake dan yang lainnya aku bako jek biasa.. so nipis sikit la kek aku tu.. lantak la janji carrot cake gak namanya. hehe
Setelah beberapa jam menunggu kek masak dan sejuk.. baru lah aku makeup dia guna frosting cheese.. and tabur la badam cincang dan konon2 nk deco... sekali mcm tak jadikkkk aja.. aahhh lantak la janji ada kaler2 sikit.. haha.. and aku lah yang ngap dulu.. suku bahagian aku bawak gi opis la.. untuk kawan2 aku makan.. ~sorry kak.. ko leh baca aja.. pasal jauh beno kat UK aku nk kirim... dan untuk dila yang kat melbourne.. telah akak makan kan untuk awak 2 slice tadi.. harap puas ati yer.. hehe

nih la gambo kek yang dah siap dan potong2 tu aku bawak gi opis untuk guru2 IT makan (sori ina ko dtg jek kek tu dah abis.. hehe lain kali k)


Nih lak rupa bentuk carrot cheese cupcake aku .. comotttt
haa bukan tu aja yang aku bawak gi opis.. aku bawak skali oreo cheese choc truffle yang aku try n error buat lepas belajo wat coklat aritu. bawak nih sbb dah janji ngan fari.. Alhamdulillah abis gak.. semak aku tgk dalam peti ais tu. truffle nih aku buat cuba2 resepi kat internet sebab aku suka cheese.. sebab tu la badan mcm cheese.. hehe allooo dah nk mula mengata la tu... kalau korang nk tahu cheese tu lambang kemewahan aku tau.. bukan beg LV @Coach.. harap maklum..hehe.. untung Mr Hubby aku ek..


nih la rupanya oreo cheese choc truffle aku.. dalam oreo ngan cheese buat bebola pastu celup coklat conveture atau compound.. pastu letak badam (tak letak pon ok jek tak ubah rasa) akuu sukaaaaa.. tapi tak leh la makan selalu kang naik macam apam la pulak aku ni. huhu

ok kepada kak zura yang sibuk nak tunggu en3 pasal handmade choc aku.. nnt la aku update sebab gambar tempahan yang terawal tu ada kat hp Mr Hubby. ok la skang jam menunjukkan jam 5.32 pm.. aku nk balik dulu la nk ready untuk baca doa akhir dan awal tahun. Selamat menyambut tahun baru maal hijrah..
~Ya Allah semoga tahun baru Islam nih menjanjikan yang terbaik untuk diriku.. suami ku.. Anak ku, keluarga ku.. keluarga mertua ku.. sahabat2 ku.. saudara mara ku, pelajar2 ku dan buat semua muslimin dan muslimat. Semoga kami sekeluarga terus dilimpahi dengan kasih sayang dan perhatian mu ya Allah. aminn..

Tuesday, December 15, 2009

Yeaaaa karipap ku menjadi...

hari nih menjadikan pagiku lebih ceria... aku BERJAYA wat karipap.. hehe.. ala mesti korang kata "wat karipap pon nk banyak citer" aaahhh lantak laa nih 1st time aku wat karipap.. sebelum nih ada gak tgk2 resepi tapi mcm susah jek.. tu yg malas.. sekali kak zura bgtahu resepi senang.. aku try la.. kaka zura yg brutal tu pon leh wat karipap tak akan la aku tak leh kan.. hahaahahh jangan marah ek ketua geng..
ok nk jadikan citer semalam aku pose and berhajat beno nk buka pose makan karipap handmade.. hehe. sekali cuaca mendung menandakan hujan nk datang lagi.. aahh baik aku amik cik aimy dulu kang kalau dah hujan lain pulak citernya. Bila cik aimy dah bersama2 turun ke dapur nampak gayanya keje senang jadik susah la.. dengan dia yg takmo letak nk dukung aja.. so aku masak jek untuk berbuka tak jadik wat karipop itu.
tapi dalam hati nih meronta2 nk buat gak nih.. hehe... sebab nnt kak zura tanya matilah aku ..
beriya mintak resepi tak simpan aja dalam buku.. huhu. kul 3.30 pg aimy bangun main and macam biasa dia akan kacau2 aku la kan.. aku buatkan susu dan niat buat karipap tu aku teruskan juga dipagi yang hening itu.. aku uli la doh nya dulu.. emm inti apa nak letak nih?? aku tgk telur melambak kan.. nk buat kek yg tak terbuat2 tu... so aku buat inti telur aja la.. senang citer.. dipendekkan citer akhirnya berjaya la aku membuat karipap yang menjadi kebanggan aku.. ~ceh ayat masuk lif tekan sendiri...
bila Mr Hubby bangun jek dia tanya..
Mr Hubby : goreng apa tu?
Aku : karipap
Mr Hubby : beli katne?
Aku : buat aaa.. (~nape tak caye ke?? hahhahahhaha maklumlah dia tido masa kau
ketang ketung kat dapur pagi buta tadi)
Aku : OK tak ??? (soalan standard yang aku memang dah tahu jawapannya.. hahaha)
Mr Hubby : Ok (mestilah jawab ok kan kalau tak nnt aku mogok takmo masak pulak..huhu)
nih la hasil karipap inti telur yang aku buat pg tadi... yg kecik tu karipap untuk aimy yg dah dimakankan oleh ina kat opis.. (wakil aimy la tu)

Monday, December 14, 2009

Malacca River Cruise

Minggu lepas aku balik melaka.. sebab gi majlis kawen kawan Mr Hubby.. dan korang takyah tanya aku banyak2 nape citer melaka aja dalam blog sebab 2 bulan nih memang aku selalu balik melaka sbb banyak event agaknya.. so layan jek la.. harapannya tahun depan aku leh la balas dendam balik johor lak.. banyak gak event tahun depan.. aminnnn.
aktiviti pagi ahad aku anak beranak ngan MIL, adik ipar and mak wo gi la ke Bandar Melaka.. Mr Hubby nk bawak aimy naik bot.. naik bot kat taman rempah.. mcm2 pakej ada.. kami amik yg biasa jek.. Dewasa RM 10 ; Kanak2: RM 5 ; Aimy for sure FREE la kan.. haha sebab bawah 2 tahun. naik bot tu kalau malam mesti lagi hapening dengan lampu2 neon yang menerangi bandar melaka (nih ayat novel ok). ada gak pakej hop on hop off.. aku ingat kan bas jek ada mcm nih.. bayar RM 25 ko leh turun kat mana2 destinasi yg ko nak and naik balik bot tu guna tiket yg sama.. nih kes malas nk paking kot. hehe aku tak koserr la.
dapat la tgk eyes on Malacca ngan eyes on Malaysia dari pemandangan tepi sungai naik bot tu.. pastu lalu la kat kampung morten.. hehe perkampungan tepi sungai tu yang di jaga la oleh kerajaan Melaka untuk tujuan pelancongan. so ada la budak2 dari umah tu yg dok melambai2.. kitaorg nih memang sengal2 belaka.. pon lambai2 balik.. maklumlah aimy pun dah pandai bye2.. soo kami praktikkan la skill dia.. hahahha.
tapi yang kelakonya dalam bot tu ada la beberapa penumpang lain.. MIL aku g survey la tanya dari mana.. haha ada yg dr kelantan.. ada yg dari pahang.. sekali tanya balik.. MIL aku jawab.. kitaorg dekat sini aja.. saja bawak cucu naik bot.. hahah nasib baik coverr baikk punya. agaknya org melaka pon tak teruja nk naik bot tu kan.. takpe.. aku org JoHoR leh dimaafkan lagi. OK lepas tu kami teruskan agenda meronda2 kejap b4 balik.

Layan la gambo2 kami di Malacca River Cruise huhu

eyes on Malacca


Aimy kata "ok lepas nih kita gi naik menara taming sari lak ye ayahhhhh.."
Ibu kata "yaaaaa ibu pon setuju..."
Ayah kata " ?????..."

???

kalau kawan2 atau org terdekat aku susah hati aku cuba tolong, gembirakan diaorang.. motivate... tapi bila aku tension ke marah ke sedih ke susah hati ke... aku lebih suka diam..(~kecuali masalah kat opis.. aku lantang jek bersuara.. haha) cakap dalam hati sorang2.... menangis dalam bilik air (poyo tul).. malas nk citer.. sbb orang susah nk paham aku.. nape susah sangat org nk paham aku ek?? complicated sangat agaknya aku nih.. aahh lantak laa.. skang nih biarlah aku jadik selfish asalkan diri aku terjaga.. kalau bukan aku sapa lagi kan nk jaga.. hehe